Melyik epizódban található: Vigyázz mit kívánsz Ebben az epizódban egy dzsinn felhasználja a lányok vágyait, hogy ő maga szabad lehessen. Ha ugyanis teljesít három kívánságot, halandóvá válik. A három lány kívánságai azonban következményekkel járnak, amik ellen nincs mit tenni.
A csodalámpába zárt dzsinn történetét mindenki ismeri (gondoljunk csak Aladdinra). Ha a lámpát megdörzsöljük, kiszabadul a dzsinn, és teljesíti a kívánságainkat (általában hármat). Arab nyelven a dzsinn szó "démon"t jelent. Az itt látható leírásokból megtudhatjátok, hogyan néz ki egy dzsinn az arab mitológiában. dzsinn - az iszlám elõtti kor és a kora iszlám démonológiája sok tekintetben homályos, mivel Mohamed démonfelfogása - részben zsidó-keresztény hatásra - jelentõs változásokon ment át, s ez befolyásolta a korábbiak átszûrését is. A dzsinn (ginn = kollektív névszó, e. sz.: gann) a "démon" összefoglaló arab kifejezése ( a latin genius-ból való, ma is elõforduló származtatása hamis - ezt már Nöldeke és Wellhausen bebizonyították!). Eredetileg az emberivel (ins, basar) párt alkotott (lásd a Korán 55 : 31 at-taqalan kifejezését!), s a héber basar = "hús" jelentésébõl és a ginn-nel etimológiailag összefüggõ arab ganan = "belsõ rész", "rejett lényeg" jelentéseibõl következtetve) a hús-vér anyagi rejtett szellemi ellentétpárját alkotta. A törzsi társadalomnak megfelelõen egyéniséget nélkülözõ, csoportos lény, morálisan közömbös, s az isteni és az emberi közötti átmenetet képviseli. Számos dzsinn-fajtáról találunk említést, ezek neve néha állatot, idõjárási jelenséget vagy általában szerencsétlenséget jelent, továbbá egyeseknek férfi, másoknak nõi természetet tulajdonítanak (így például nõi természetû a gul, a silat, az ifrit vagy az azabb - ez utóbbinak több névváltozata van). A késõi muszlim népi démonológia bizonyos hierarchiát konstruált az egyes dzsinnek között, amelyben maga a dzsinn lett a legalacsonyabb rangú démon (szinonímája a saytan), hatalmasabb az ifrit és még hatalmasabb a marid. Itt van egy rövid történet, ahol a dzsinn már jobban hasonlít a sorozatbeli alakjához:
"Idézzük fel a halász és a dzsinn történetét. Négygyerekes, szegény ember a halász. Minden reggel kiveti a hálóját egy tenger partjáról. Az egy tenger fordulat mágikus kifejezés, amely egy meghatározatlan topográfiájú világba helyez bennünket. A halász nem a tengerhez megy, hanem egy tenger-hez, s kiveti a hálóját. Egy reggel, miután kivetette, háromszor is behúzza a hálót: kifog egy döglött szamarat, kifog néhány törött cserepet, és végül kifog több ócskaságot. Negyedszer is kiveti a hálót (minden alkalommal verset mond hozzá), és az bizony nagyon súlyos. Reméli, hogy hallal van tele a háló, de egy sárga rézkorsót húz ki, amit Szuleimán (Salamon) pecsétje zár. Felnyitja a korsót, sűrű füst száll ki belőle. Gondolja, majd eladja a bazárban, de égig ér a füst, összesűrűsödik, és kirajzolódik egy dzsinn alakja. Kik ezek a dzsinnek? Ádám előtti, embernél alacsonyabb rendű teremtmények, de olykor óriásiak. A muzulmánok szerint belakják az egész teret, láthatatlanok és tapinthatatlanok. Ezt mondja a dzsinn: "Dicsőség Istennek és prófétájának, Salamonnak." A halász megkérdi, hogy miért említi Salamont, mikor az már régen halott: most már Mohamed a prófétája. Azt is megkérdi tőle, hogy miért volt bezárva a korsóba. Az azt feleli, hogy ő is fellázadt a dzsinnekkel Szuleimán ellen, az zárta a korsóba, s le is pecsételte és a tenger mélyére vetette. Eltelt négyszáz év, s a dzsinn megesküdött, hogy ha kiszabadítja valaki, annak adja a világ minden aranyát, de nem történt semmi. Megesküdött, hogy ha kiszabadítja valaki, azt megtanítja a madarak dalára. Telnek-múlnak a századok, sokasodnak az ígéretek. Végül odáig jut, hogy megesküszik, hogy megöli, aki kiszabadítja. "Most pedig teljesítenem kell a fogadalmamat. Készülj a halálra, ó, szabadítóm!" A dühnek ez a vonása különös módon emberivé - talán szeretetre méltóvá is - teszi a dzsinnt. Megrémül a halász; úgy tesz, mint aki nem hiszi a dolgot, és ezt mondja: "Nem igaz, amit itt elmondtál. Ugyan hogy is férhettél volna el ebben a kis edényben, mikor az eget érinti a fejed s a földet a lábad?" A dzsinn így felel: "Te, kishitű ember, mindjárt meglátod." Összezsugorodik, bebújik a korsóba, a halász pedig bezárja és megfenyegeti." Ez pedig egy harmadik leírás a dzsinnekről
"dzsinn = szellem, "testi" lény is, pl. eszik és iszik, van "hím" és "nő" dzsinn (az angyalokkal ellentétben). Lehet jó és rossz, Allahban hívő vagy hitetlen szellem. Minden ember mellett található egy jó vagy rossz dzsinn, de erős hittel uralható. (Dzsinn: többes számú, dzsinni vagy dzsini: egyes számú alak). A dzsinneknek öt "osztálya" van: - dzsenn: legkisebb hatalmú, többnyire ártalmatlan szellemek, - dzsinn: "közönséges" szellemek, jók vagy rosszak, - sejtan: ördögök (uralkodójuk a "bukott angyal": "Iblisz", egyben ősapjuk is) - ifrit: rendszerint gonosz, ártó szellemek, - márid: legnagyobb hatalmú ártó szellemek. Perzsa eredetű szóval az ártó szellem neve: "dív" vagy "ghul", az ártalmatlan, vagy "jó" szellemek neve: peri. A peri többnyire "nőnemű", a "hímnemű" szellemek perzsa/arab neve: "nura". (Érdekesség: a Nura egyben gyakori arab női név)"
|